Zmieniające się przepisy prawa podatkowego oraz meandry związane ze sporządzaniem deklaracji ZUS wymagają ciągłego dokształcania kadry biur usługowo prowadzących księgowość. Prowadzenie ksiąg rachunkowych dla podmiotów gospodarczych wymaga niezwykłej dokładności i rzetelności. Niestety nawet specjaliści w tej dziedzinie posiadający odpowiednie certyfikaty nie unikną pomyłek. Na ogół nie są to zamierzone błędy. Często wynikają one z przyczyn zupełnie niezależnych. Nade wszystko prawidłowe sporządzanie dokumentacji dla biur rachunkowych jest priorytetem. Aby działać skutecznie oraz zgodnie z prawem biura rachunkowe, muszą spełniać określone wymogi. Jednym z kluczowych jest iExpert – ubezpieczenie OC biur rachunkowych, które chroni przed skutkami błędów zawodowych. To ubezpieczenie jest niezbędne, aby zabezpieczyć zarówno interesy samego biura, jak i swoich potencjalnych klientów przed finansowymi konsekwencjami ewentualnych pomyłek.

OC biura rachunkowego – kto powinien skorzystać?

Obowiązkowe ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej przeznaczone dla biur rachunkowych skierowane jest do przedsiębiorców usługowo prowadzących księgi rachunkowe, na których spoczywa obowiązek ubezpieczenia zgodnie z ustawą o rachunkowości (https://www.infor.pl/biura-rachunkowe/prowadze-biuro/691714,Czym-jest-uslugowe-prowadzenie-ksiag-rachunkowych.html). Ponadto powinny z niego skorzystać osoby wykonujące zawód księgowego na podstawie umowy cywilnoprawnej lub umowy o pracę. Dotyczy to zarówno pracujących na pełnym etacie, jak i zatrudnionych na umowie zleceniu oraz na kontrakcie. Bez względu na formę zatrudnienia ubezpieczenie OC biura rachunkowego przeznaczone jest dla:

Prowadzenie ksiąg rachunkowych dla podmiotów gospodarczych wymaga niezwykłej dokładności i rzetelności

  • dyrektorów finansowych,
  • głównych księgowych,
  • samodzielnych księgowych,
  • doradców podatkowych.

Pracownicy biur rachunkowych dokonujących operacji przelewów bezgotówkowych oraz gotówkowych również powinni być objęci tym ubezpieczeniem. Zakres działalności biur rachunkowych obejmuje prowadzenie działu kadr i płac dla podmiotów gospodarczych. Wiele małych i średnich firm korzysta z porad ekspertów w dziedzinie prawa gospodarczego. Ubezpieczenie stanowi gwarancję zabezpieczenia przed pociągnięciem do odpowiedzialności finansowej.

Zakres ochrony prawnej wynikający z ubezpieczenia OC biura rachunkowego

Dynamiczne zmiany w przepisach podatkowych oraz wszelkie nowelizacje ustaw podatkowych wprowadzają dodatkowe obciążenia i obowiązki dla biur rachunkowych. Zwiększa to ryzyko narażenia księgowych na sankcje ze strony organów podatkowych za niewypełnienie nowych wymogów. Biuro rachunkowe, zanim rozpocznie swoją działalność, musi posiadać ubezpieczenie OC biura rachunkowego. Polisa stanowi formę zabezpieczenia przed konsekwencjami wszelkich pomyłek i błędów księgowych. Ubezpieczenie biur rachunkowych pokrywa wszelkie kary administracyjne lub sądowe nałożone w wyniku popełnionych błędów. Ubezpieczenie OC nie tylko pokrywa koszty odszkodowań, ale również koszty sądowe i prawne, co jest nieocenione w przypadku długotrwałych postępowań sądowych. Tym samym ubezpieczenie podnosi wiarygodność biura w oczach przyszłych klientów.

Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia

Minimalna suma gwarancyjna polisy OC dla biura rachunkowego zależy przede wszystkim od wielkości przychodów uzyskiwanych z prowadzenia ksiąg rachunkowych. W przypadku większych biur obsługujących duże podmioty istnieje możliwość dostosowania kwoty ubezpieczenia oraz wykupienia dodatkowej polisy OC, która pokryje większe sumy gwarancyjne bądź  rozszerzy zakres ochrony. Warto nadmienić, że kontynuacja ubezpieczenia uprawnia biura rachunkowe do skorzystania z bonusów.